Derailleurversnelling versus naafversnelling

Een belangrijk onderdeel van een fiets zijn de versnellingen. Deze versnellingen bestaan in twee soorten: een derailleurversnelling en een naafversnelling. De soort versnelling hangt af van welke fiets je kiest. Vindt je het geen probleem om je fiets geregeld een onderhoudsbeurt te geven? En fiets je regelmatig op een heuvelachtig terrein of vaker grote afstanden? Dan is de derailleurversnelling de beste optie. Wil je echter weinig onderhoud hebben en fiets je dagelijks en vooral in de (binnen)stad? Dan kan je beter opteren voor een naafversnelling. Bij beide opties zijn er voor- en nadelen.

Derailleurversnelling

De sportievere fietsen zoals mountainbikes, hybride fietsen en racefietsen, zullen voornamelijk berust zijn met een derailleurversnelling. De kettingkast van een fiets met een derailleurversnelling is niet gesloten. Daardoor is het te zien dat er bij het schakelen, de ketting zich van het ene tandwiel naar het andere tandwiel verplaatst. In tegenstelling tot een naafversnelling, gebeurt dit in kleine stappen en trapsgewijs.

Voordelen derailleurversnelling

  • Enorm geschikt voor heuvel- en bergachtige gebieden
  • Makkelijk in onderhoud
  • Onderhoud kan zelf gedaan worden
  • De fietsen zijn niet zo zwaar
  • De versnellingen kunnen met kleine stapjes gebruikt worden

Nadelen derailleurversnelling

  • Van versnelling wisselen kan alleen tijdens het fietsen
  • Het is niet mogelijk om bij stilstand te schakelen van versnelling
  • Er moet vaker onderhoud plaatsvinden
  • Er kan sneller slijtage optreden
  • Om soepel te blijven schakelen, moet het vaker afgesteld worden

Naafversnelling

In tegenstelling tot de derailleurversnelling, komt de naafversnelling veel vaker voor. Vooral omafietsen, moederfietsen en transportfietsen bevatten een dergelijke naafversnelling. De naafversnelling is een interne versnelling. Dat wil zeggen dat de versnelling ingebouwd zit in de naaf van het achterwiel. Doordat de tandwielen van plaats veranderen, zorgt dat voor een wissel van een versnelling bij een naafversnelling. Dit gaat traploos of trapsgewijs met een sprongetje.

Voordelen naafversnelling

  • Mogelijkheid om bij stilstand te schakelen
  • Het is eenvoudig om te schakelen
  • Ketting ratelt niet
  • Zo goed als zeker onderhoudsvrij

 Nadelen naafversnelling

  • Door de versnelling is het gewicht hoger
  • De kettingkast is gesloten
  • Lastiger om zelf te onderhouden
  • Tussen opeenvolgende versnellingen zit een flink verschil

Share this post

Comment (1)

  • Peter Meeuws Reply

    Recent een proefrit gemaakt op een (elektrische) vouwfiets met naafversnelling (Eco Traveler). Het functioneerde allemaal prima maar er viel mij iets “vreemds” op: de overbrengingsverhoudingen klopten naar mijn gevoel niet. Zou je met de fiets op de topsnelheid van 25 km/u rijden, dan zou de trapsnelheid niet bij te benen zijn. Ook de verschillen tussen de eerste verzetten waren opvallend klein en werden bij de hogere versnellingen wat groter (totaal 7 versn.).
    Toen ik dit bij de fietsenhandelaar ter sprake bracht antwoordde hij dat dit klopte: die naven zijn gemaakt voor fietsen met grotere wielen waardoor de verhoudingen anders werken bij een kleinere diameter. Dit leek mij een plausibel antwoord. Heb er echter nooit iets over gelezen…

    15 February 2022 at 21:54

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Voorraadactie op alle E-bikesBekijk

Finalist Tweewielerwinkel van het jaar 2021 tweewieler.nl
× WhatsApp