- Showroom van +300m². Elke zondag open
- Betaal in termijnen meer info klik hier
- 100% rijklaar levering mogelijk. Plan je proefrit in
- Laagste prijsgarantie en 14 dagen bedenktijd
8 Naafversnelling
Deze fiets beschikt over 8 naafversnellingen. De versnelling zit ingebouwd in de naaf van het achterwiel en is dus een interne versnelling. Bij een naafversnelling wissel je van versnelling doordat de tandwielen van plaats veranderen. Verder heb je bij een naafversnelling een dichte kettingkast, is onderhoudsvriendelijk, geen ratelende kettingen en schakelen bij stilstaan is mogelijk.
Hydraulische Schijfrem
Dit remsysteem is het beste wat je kan krijgen. Schijfremmen zijn simpelweg uitgevonden om meer remkracht te hebben terwijl je minder hard je rem inknijpt. Daarnaast brengt het een aantal voordelen met zich mee zoals minder vuiligheid, langere levensduur, minder slijtage en een stoere look. Uiteraard is er een nadeel aan het gebruik van schijfremmen. Je fiets wordt altijd iets zwaarder.
Door het inknijpen van de hendel wordt olie de remleiding ingestuwd. Wanneer de olie door de leiding is gestroomd, komt deze in de remklauw (ook wel caliper genoemd). In de caliper wordt de olie verdeeld naar de zuigers en met de druk die dan wordt uitgeoefend met de remhendel, worden de zuigers uit de remklauw op de remschijf geduwd. Op deze manier heb je een sneller en directer remvermogen. Ook aan dit mooie remsysteem zit een nadeel. Het kan voorkomen dat er lucht in de remleiding komt en je deze moet ontluchten. Dit is een nauwkeurige klus.
Aluminium frame
Aluminium frames zijn lichter in gewicht dan staal. Een ander voordeel van een aluminium frame is het feit dat aluminium niet kan roesten. Bij een (lak)beschadiging zal het frame niet roesten. Dit kan bij een staal frame wel voorkomen.
Riemaandrijving
Een riemaandrijving is een aandrijving waarbij gebruik gemaakt wordt van een kunststof riem in plaats van een ‘traditionele’ ketting. Doordat een aandrijfriem geen zijdelingse speling heeft is deze niet te gebruiken in combinatie met een derailleurversnelling. Daarom maken fietsen met een riemaandrijving altijd gebruik van een versnelling in de achternaaf of in de trapas. Voordelen:
- Extreem onderhoudsvriendelijk
- Bij schakelen van versnellingen is de riem stiller en geeft minder weerstand
- Geen roest
- Geen olie nodig
- Duurzaam: een riem gaat tussen de 25.000 en 50.000 kilometer mee
- Efficiënt: door gebruik van een carbonkern zit er geen rek in een riem, daardoor is de druk heel constant
- Stil: je kunt alles horen wat er om je heen gebeurt, zoals natuurgeluiden
- Gewicht: een riem weegt ongeveer 75% minder dan een ketting
Schakel- en remsysteem
Remsysteem
?
TerugtrapremDe terugtraprem is de enige rem die niet bediend wordt met handkracht maar door met beenkracht de ketting terug te trappen. Pluspunten
Minpunten
V-BrakeRemblokken knijpen op de velg om het wiel te remmen. Het systeem werkt middels een kabel. Pluspunten
Minpunten
Rollerbrake (trommelrem)Rollerbrake remmen zijn de nieuwe generatie van de oudere trommelremmen. De remwerking is in de naaf verwerkt. Pluspunten
Minpunten
(Hydrologische) SchijfremDit remsysteem is het beste wat je kan krijgen. Schijfremmen zijn simpelweg uitgevonden om meer remkracht te hebben terwijl je minder hard je rem inknijpt. Daarnaast brengt het een aantal voordelen met zich mee zoals minder vuiligheid, langere levensduur, minder slijtage en een stoere look. Uiteraard is er een nadeel aan het gebruik van schijfremmen. Je fiets wordt altijd iets zwaarder. Door het inknijpen van de hendel wordt olie de remleiding ingestuwd. Wanneer de olie door de leiding is gestroomd, komt deze in de remklauw (ook wel caliper genoemd). In de caliper wordt de olie verdeeld naar de zuigers en met de druk die dan wordt uitgeoefend met de remhendel, worden de zuigers uit de remklauw op de remschijf geduwd. Op deze manier heb je een sneller en directer remvermogen. Ook aan dit mooie remsysteem zit een nadeel. Het kan voorkomen dat er lucht in de remleiding komt en je deze moet ontluchten. Dit is een nauwkeurige klus. Pluspunten
Minpunten
V-brake Magura hydrologischeDe remmen bestaat uit twee cilinders die aan de uiteinden voorzien zijn van remblokjes. De cilinders zijn via olieleidingen met elkaar en met de cilinder in de remgreep verbonden. Door het inknijpen van de hendel wordt olie de remleiding ingestuwd. Op deze manier heb je een sneller en directer remvermogen. Pluspunten:
Minpunten:
| |
---|---|
Type versnelling
?
VersnellingstypesDe versnellingen op je fiets bepalen onder welke omstandigheden je met normaal beentempo kunt blijven fietsen. De bedoeling is je in de meest gebruikte versnelling de minste weerstand voelt. Naafversnelling van Shimano NexusDe naam zet het al, de versnellingen van de fiets zijn in de naaf van het achterwiel verwerkt. Je hebt varianten met 3, 7 of 8 versnellingen. Pluspunten
Minpunten
DerailleurBij een derailleur type versnelling wordt gebruik gemaakt van versnellingscassettes die op het wiel geplaatst zijn. Pluspunten
Minpunten
Shimano Alfine 8 of 11Een Shimano Alfine 8 of 11 naaf is een versnellingsnaaf welke in het achterwiel gemonteerd wordt, met 8 of 11 inwendige versnellingen. Het basisprincipe is gelijk aan de vertrouwde drieversnellingsnaaf, maar de uitvoering staat op een hoger niveau. Door de nauwkeurige tandwielen, de vele lagers en de oliebadsmering loopt de Shimano Alfine 8 of 11 naaf gelijk aan een derailleurversnelling in goede conditie. De 8 of 11 versnellingen zijn zeer direct te schakelen en de verschillen zijn mooi verdeeld, echter wel een groter verschil als het 'tandje' van de derailleursystemen. De Shimano Alfine 8 en 11 naven ontwikkeld voor de onderhoudsvrije woon/werk- en toerfietsen. Enviolo TrekkingDe traploze handmatige technologie is net zo eenvoudig als het afstemmen van het volume op een radio. Zo hebben fietsers meer aandacht voor andere belangrijke aspecten van het fietsen, zoals het verkeer of de mooie omgeving. Geen schakelingen, vastzittende versnellingen, los rondtrappen of gekraak, alleen een uniek rijgevoel dankzij het gebruiksgemak van de technologie. Het systeem vereist weinig onderhoud en zorgt ervoor dat fietsen langer meegaan, met name in combinatie met een riemaandrijving. De perfecte oplossing voor de nieuwe generatie fietsers die op zoek zijn naar eenvoud en comfort. De handmatige traploze schakeltechnologie van enviolo is ontworpen op basis van gebruikerservaringen, om de specifieke behoeftes van fietsers te vervullen. Deze bestaan uit speciaal ontworpen versnellingsnaven en bijpassende controllers. Enviolo Automatic
Rij je net weg dan zal automatisch een zeer lage versnelling gekozen worden, naarmate je meer snelheid krijgt zal heel geleidelijk een steeds hogere versnelling gebruikt worden. Wat deze automatische versnelling feitelijk doet is die versnelling kiezen waardoor je trapfrequentie constant blijft. Dus of je nou net wegrijdt, lekker op gang bent of heel snel rijdt, je trapfrequentie blijft gelijk. Het enige wat veranderd is de kracht die je op de pedalen moet zetten. Hoe harder je wil fietsen, hoe meer inspanning je dit zal kosten maar dat is natuurlijk gelijk aan elke fiets, ook die met een handmatig versnellingssysteem. | |
Aantal versnellingen
?
Verschil tussen 3, 7 en 8 versnellingenVeel mensen denken hoe meer versnellingen hoe lichter of zwaarder ik kan gaan fietsen. Dat is niet helemaal juist. Indien je een Nexus 3 versnellingen hebt en je zet het in de eerste versnelling dan fiets je even licht als op de eerste versnelling van een Nexus 7 of 8 versnelling. Grootste verschil is dat je bij 7 of 8 versnellingen meer tussenschakels hebt. Bij de 3 versnellingen heb je kans dat je versnelling 1 te licht vindt en versnelling 2 te zwaar, hierbij heb je dan geen tussen schakels tussen de 1 en de 2. Bij 7 of 8 versnellingen heb je dat wel. Verder is een verschil in de kwaliteit van de naaf. De naaf van Nexus 7 en zeker die van 8 heeft een betere kwaliteit waardoor deze duurzamer i.v.m. de Nexus 3 naaf. Traploos (van toepassing op de e-bikes)De traploze NuVinci Harmony versnelling is een automatische versnelling. In welke versnelling hij staat hoef je dus niet meer zelf te bepalen, dat wordt voor je gedaan. Door aan de handel te draaien bepaal je niet de versnellingsstand maar de trapfrequentie, je cadans, de snelheid waarmee je de trappers moet ronddraaien. Dat is mooi, want juist bij een bepaalde trapfrequentie in combinatie met een bepaalde kracht die je op je trappers moet uitoefenen, fiets je het lekkerst. Welke trapfrequentie en welke kracht dat is zal voor iedere fietser weer anders zijn. Door aan de handel te draaien kan je die ideale stand instellen. | |
Schakelgroep |
Algemeen
Framemaat
?
OPMETEN FRAMEMAATDe framemaat van een fiets is de hoogte van het frame van je fiets (in centimeters). Deze hoogte meten we vanaf het punt waar de pedalen vast zitten, tot aan het punt waar de zadelpen uit het frame komt. Voor de juiste framemaat is de binnenbeenlengte de meest belangrijke maat. Deze maat meet je door met de voeten circa 15 centimeter uit elkaar te gaan staan en vervolgens de maat op te meten tussen de grond en kruishoogte. Met deze "binnenbeenlengte" kun je de juiste framemaat berekenen. Voor (elektrische) stads- en toerfietsen bereken je de juiste framehoogte als volgt: Binnenbeenlengte x 0,68 = framemaat
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kleur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Materiaal frame
?
Materiaal FrameHet frame van een fiets kan bestaan uit staal of aluminium. StaalVoordelen
Nadelen
AluminiumVoordelen
Nadelen
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Merk | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type aandrijving
?
Type aandrijvingWat is beter?Of een kettingaandrijving beter is dan een traditionele fietsketting, hangt voor een groot deel af van je persoonlijke wensen. Fietsers met een sportieve fiets zullen geneigd zijn te kiezen voor een gewone ketting, aangezien deze met een derailleur gebruikt kan worden. Voor fietsers met een naafversnelling of fietsers die een hekel hebben aan onderhoud, is een kettingaandrijving mooie uitkomst. In ieder geval is kettingaandrijving in bepaalde situaties – zie voor- en nadelen – een prima alternatief voor de goede oude fietsketting Riemaandrijving Een riemaandrijving is een aandrijving waarbij gebruik gemaakt wordt van een kuntstof riem in plaats van een 'traditionele' ketting. Doordat een aandrijfriem geen zijdelingse speling heeft is deze niet te gebruiken in combinatie met een derailleurversnelling. Daarom maken fietsen met een riemaandrijving altijd gebruik van een versnelling in de achternaaf of in de trapas. Voornamelijk Qwic fietsen maken hier gebruik van. Bekijk hier alle e-bikes met een riemaandrijving Voordelen:
Nadelen:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type fiets | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Frametype | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
More
Categorie | |
---|---|
MIK bevestiging | Nee |
Type rem | |
Type riemaandrijving | Gates CDN |
- Reviews (0)
Be the first to review “Kalkhoff Endeavour 8 Heren” Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Kalkhoff Endeavour 8 Heren
Vraag een gratis proefrit aan
Wij hebben de ideale e-bike fietsroute dichtbij onze showroom. Tijdens de rit, in het mooie natuurgebied aan de oude maas, kom je een brug en enkele heuvels tegen waarbij je de e-bike optimaal kan uitproberen. Wil je ervaren hoe deze fiets rijdt? Vraag direct eenvoudig een gratis proefrit aan. Onze e-bike adviseur kan je na de proefrit alles uitleggen over deze of 1 van de 30 andere e-bikes wat je kan vinden in onze showroom.
Reviews
There are no reviews yet.