Fietsbanden oppompen: verschillende fietspompen en fietsventielen
fietsbanden oppompen

Fietsbanden oppompen: verschillende fietspompen en fietsventielen

Fietsbanden oppompen: verschillende fietspompen en fietsventielen

Net als bij een auto is de bandenspanning van een fiets belangrijk. Een te lage bandenspanning van de fiets zorgt voor een verhoogde rolweerstand. Het vergroot ook de kans dat u de band lek rijdt. Een te hoge bandenspanning kan juist weer resulteren in een klapband. Het is verstandig uw fietsbanden af en toe te controleren. Op deze manier kunt u zorgen dat uw bandenspanning op peil blijft en voorkomt u veel problemen, zoals het lek rijden van uw fietsband. Als u uw banden thuis oppompt, is een vloerpomp het handigst, maar wanneer u onderweg bent, is juist een handpomp ideaal. Hieronder hebben wij een aantal tips voor u verzameld die u kunnen helpen bij het kiezen van een geschikte fietspomp en hoe u deze gebruikt.

Vloerpompen

Bij het kopen van een fietspomp voor thuis zijn er een aantal kenmerken waar u op kunt letten. Het is uiteraard belangrijk dat u een fietspomp kiest die past bij het doeleinde van de fietspomp. Als u alleen stadsfietsen heeft, is een pomp die op een Hollands ventiel past waarschijnlijk voldoende. Als u echter ook een sportieve fietser bent, moet u er ook op letten dat de pomp past op het ventiel van uw sportfiets. Vaak heeft u hier een fietspomp voor nodig die past op een Frans ventiel of een autoventiel.
Ook is het belangrijk te kijken naar de maximale prestatie van de fietspomp. Hierbij moet u er op letten dat de fietspomp een schermpje heeft waar de bandenspanning vanaf te lezen is. Deze bandenspanning wordt over het algemeen uitgedrukt in het aantal bar. Fietsbanden van een stadsfiets moeten over het algemeen opgepompt worden tot een druk tussen 3,5 en 4,5 bar, maar de banden van een racefiets hebben tot wel 8 bar nodig. Niet elke fietspomp kan 8 bar halen, dus als u thuis een racefiets heeft, is het belangrijk te letten op de maximale prestatie van uw fietspomp. Indien u niet zeker weet hoeveel bar uw fietsband nodig heeft, kunt u op de fietsband zelf kijken; de juiste bandenspanning staat altijd op de band zelf aangeduid.
Naast maximale prestatie en de aanwezigheid van een spanningsmeter is het materiaal waarvan de pomp gemaakt van belang voor de kwaliteit. In ons assortiment vindt u bijvoorbeeld de stevige vloerpompen van SKS, een Duits merk dat al meer dan 40 jaar de populairste sportieve fiets pompen en stadsfiets pompen maakt en bekend staat om het degelijke materiaal waar de pompen van zijn gemaakt. Van deze robuuste vloerpompen heeft u jarenlang plezier!

Hand fietspompen

Een hand fietspomp is gemaakt om onderweg mee te kunnen nemen en te gebruiken. Een hand fietspomp is daarom klein, handzaam en licht van gewicht. Vaak kan een handfietspomp geplaatst worden tussen de ‘nokken’ op het frame of de bagagedrager van uw fiets, en bij sportieve fietsen kunnen ze meestal gemonteerd worden met een bijgeleverde framehouder bij de bidonhouder.
Het prijsverschil binnen deze categorie fietspompen zit voornamelijk in de extra’s die bij de fietspomp zitten. Zo bent u bij het pompen onderweg vaak genoodzaakt om de fietspomp aan de kop vast te houden vanwege het kleine formaat. Dit kan resulteren in bloedende vingers of een verbogen ventiel, omdat het een heel gedoe is om zo’n hand fietspomp tussen de spaken te friemelen. Er zijn vanzelfsprekend hand fietspompen die een oplossing bieden, zoals een telescopisch handvat, een geïntegreerd slangetje of een schroefdraad om de kop van de pomp aan het ventiel vast te kunnen draaien. Dit maakt het pompen makkelijker, omdat u verder van uw wiel af pompt en de kop niet vast hoeft te houden.
Bij deze pompen is uiteraard het materiaal en de maximale prestatie ook van belang. XLC is een heel goed merk in deze categorie. Dit merk heeft al 100 jaar ervaring in de fietsenbouw en maakt fietsonderdelen van het hoogste technische niveau. Een mooi voorbeeld van een technisch hoogstandje dat XLC ons in deze categorie levert, is de CO2 handpomp. Een CO2 pomp is ideaal voor als u onderweg uw bandenspanning op peil wilt brengen. U hoeft geen kracht te verspillen aan het oppompen van uw fietsbanden. Het is een hand fietspomp die op koolstofdioxide werkt en uw bandenspanning door middel van luchtdruk verhoogd. Deze pompen zijn ontzettend compact, maar u zult wel voor elke pompbeurt een nieuw CO2 patroon moeten gebruiken, aangezien de CO2 patronen één keer gebruikt kunnen worden.

Fietsventielen

Naast het soort pomp dat u gebruikt om uw banden op te pompen, is het ventiel natuurlijk ook essentieel. De pomp moet uiteraard wel op uw ventiel passen. Over het algemeen zijn er drie soorten ventielen die het meest voorkomen op verschillende soorten fietsen. Stadsfietsen hebben meestal een Dunlopventiel, ook wel een Hollands ventiel genoemd.
Sportieve stadsfietsen, racefietsen en hybridefietsen hebben vaak een Prestaventiel, in Nederland ook wel Frans ventiel genoemd. In België worden deze ook wel Belgisch ventiel genoemd. Bij dit ventiel zit een moertje dat een slag losgedraaid moet worden bij het oppompen. Afhankelijk van uw fietspomp kan het zijn dat u bij het oppompen ook nog een verloopnippel nodig heeft. Het voordeel van dit ventiel is dat de velg kleiner is dan bij andere ventielen. De velg heeft een diameter van 2 mm, waar de meeste andere ventielen een velg met een diameter van 6,5 mm hebben. De velg van een Prestaventiel houdt zo meer stevigheid.
Tot slot is er het Schraderventiel, ook wel het autoventiel genoemd. Dit ventiel wordt onder andere in mountainbikes gebruikt. Het nadeel van dit fietsventiel is dat ook hiervoor verloopnippels nodig zijn. Het voordeel is dat u uw banden met dit ventiel overal ter wereld bij tankstations op kunt pompen.

Meer informatie

Bent u geïnteresseerd in een fietspomp of fietsventiel van Transportfiets Online? Neem dan een kijkje in ons assortiment fietspompen en fietsventielen. Bij vragen kunt u altijd telefonisch contact opnemen via: 010 3400 955.

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *