Is een servicebeurt wel zinvol?
Is het een sluwe manier om je wederom in de winkel te lokken of is zo’n eerste servicebeurt noodzakelijk?
Vaak krijg je een gratis eerste servicebeurt mee als je voor het eerst een nieuwe fiets hebt gekocht. Maar wat gebeurt er eigenlijk bij zo’n servicebeurt? Wat houdt zo’n servicebeurt precies in? Als je de websites van de fietsenverkopers zou raadplegen, zou je zien dat een servicebeurt een kleine controle is, waarbij de fiets ‘even wordt gecheckt’. Hoe en op welke manier dat gebeurt, verschilt per fietsenverkoper. weergeeft een lijstje met welke onderdelen er worden gecontroleerd: de pedalen, de wielmoeren, de bandenspanning, de spaakspanning van het achterwiel, de versnelling, de kettingspanner, de afstelling van de remmen en ga zo maar door. Andere fietsenwinkels benoemen voornamelijk de afstelling van de versnellingen en remmen en het controleren van de spaakspanning.
Een servicebeurt is niet altijd nodig
‘Het is niet altijd nodig’, aldus de consumentenvoorlichter van de Fietsersbond Kees Bakker. ‘Maar het is echter wel zo dat de meeste onderdelen in orde moeten zijn wanneer de fiets afgeleverd wordt.’ Veronderstelt kan worden dat er iets is misgegaan bij het afmonteren als een fiets al na paar maanden een servicebeurt nodig heeft.’ Eigenaresse Angela van Ballegooien van speciaalzaak Kemper Fietsen in Den haag zegt daarover het volgende: ‘natuurlijk controleren wij alles als wij de fiets gaan afmonteren. Zo wordt bijvoorbeeld de spaakspanning gecontroleerd, maar zodra de fiets wordt gebruikt, dan gaat een wiel zich altijd wat zetten. Daarnaast kunnen versnellingen en remmen ook versteld raken. En dat komt niet in de laatste plaats omdat de fietsen achter in de fietsenstalling blijven haken. Zoals gezegd wordt er bij het afmonteren alles gecontroleerd, maar de gratis servicebeurt na 2 maanden is een extra service om alles nog eens goed na te lopen. Dat her en der wordt gesuggereerd dat het is om de mensen naar te winkel te lokken, is dus niet onze bedoeling. Wij willen dat mensen op een goede fiets kunnen rijden.
Het ratelen hoort erbij volgens sommigen
De termijn van de eerst aangeboden servicebeurt verschilt per fietsenmaker. Soms is het na 3 maanden, soms na 4 maanden en soms al na 2 maanden. Wat ook voorkomt, is dat de termijn wordt uitgedrukt in het aantal gefietste kilometers. Dus dan is bijvoorbeeld de eerste servicebeurt na 250 kilometer. Kees Bakker zegt daarop sluitend het volgende: ‘een fiets is wat dat betreft vergelijkbaar met andere spullen die je bij een winkel koopt: als een onderdeel van een apparaat of het apparaat in z’n geheel direct na aanschaf niet goed is, dan breng je het ook direct terug en wacht je niet op een servicebeurt.’ Hij begrijpt het als mensen beweren dat een servicebeurt bij een online fietsenverkoper niet nodig is, want alles er iets niet goed werkt, dan valt het toch onder de garantie. ‘Maar het is veel makkelijker en praktischer om naar de winkel te gaan dan iets af te dwingen vanwege de garantie.’ Niet nodig zo’n eerste servicebeurt? Kees Bakker nuanceert die uitspraak: ‘voor mensen die niet technisch onderbouwd zijn, is zo’n eerste servicebeurt niet zo’n slecht idee. Er zijn ook mensen die denken dat het hoort om met een ratelende fiets rond te rijden. Voor de mensen die er meer verstand van hebben, is het wellicht overbodig.’
Een servicebeurt: geen verplichting, wel handig
Hoe zit het dan met de spaken en kabels? Een kromme wiel kan veroorzaakt worden door losse kabels. Door een slecht afgestelde kabel kunnen de versnellingen en remmen niet perfect meer functioneren. Daarover zegt Kees Bakker het volgende: ‘de versnellingen en remmen afstellen en de spaken natrekken is misschien wel het enige zinvol. Ook daarbij geldt dat je niet moet wachten op een servicebeurt, maar gelijk naar een fietsenmaker moet gaan als je iets opmerkt wat niet zou moeten kloppen.
Waar lopen de meeste fietsenmakers eigenlijk tegenaan bij zo’n eerste servicebeurt? Jochem van Duuren van FietsNED (die voor verschillende online fietsenwinkels werkt) zegt daarover het volgende: ‘het valt ons op dat niet alle even goed afgemonteerd afgeleverd worden. Echter, onze ervaring is dat er onderdelen los komen te zitten, zodra de fiets gebruikt wordt.’ Bij Kemper Fietsen komen zij na twee maanden (de termijn voor een eerste servicebeurt) niet veel geks tegen. Meestal gaan ze de spaken en kabels wat natrekken en afstellen. ‘Soms gaat het om zaken als een rekje dat trilt en dus niet goed vast zit.’ Al met al kan er dus gezegd worden dat een eerste servicebeurt voor sommige mensen handig kan zijn. Een verplichting is het zeer zeker niet.
Leave a Reply